Home I Historia I Obiekty I Fotografie I Dojazd I Zwiedzanie I Literatura I Archiwa
Trasa turystyczna I Stan obecny I Kontakt I Podziękowania
   
Tłoczone powietrze wytwarzało w pomieszczeniach niewielkie nadciśnienie uniemożliwiające napływ powietrza atmosferycznego do wnętrza schronu. Nadmiernemu wzrostowi ciśnienia zapobiegały, umieszczone wzdłuż korytarza, zawory usuwające nadmiar powietrza na zewnątrz obiektu. System ten zapewniał ochronę przed atakiem gazowym nawet w przypadku niewielkich nieszczelności spowodowanych otwarciem bocznych drzwi czy uszkodzeniem skorupy schronu. Jak wspomina jeden ze świadków w czasie budowy kanałów zarwało się ich betonowe sklepienie, przygniatając czternastu robotników. Świadek określił dokładną datę tego zdarzenia - było to 11 marca 1940 r. Obok siłowni umieszczono cylindryczny, stalowy zbiornik na paliwo o pojemności ok. 50 m3, nieco dalej mały betonowy obiekt o ażurowej konstrukcji z uszczelnioną dolną częścią, w której zachowały się resztki rur (chłodnia wody technologicznej?). Z tyłu kotłowni wzniesiono wolnostojący komin połączony z nią murowanymi kanałami. Obok tylnej części schronu kolejowego zbudowano betonowy obiekt mieszczący prawdopodobnie stację uzdatniania wody i przepompownię oraz zbiorniki wody, którą wypełniona była dolna kondygnacja obiektu. Na terenie znajdowały się: dwa betonowe baseny przeciwpożarowe, studnia głębinowa oraz kolektor ściekowy z przepompownią odprowadzający ścieki i nadmiar wody deszczowej do odległego o ok. kilometr strumienia. Oprócz wspomnianej studni zbudowano ujęcie wody (studnię głębinową umieszczoną w betonowym schronie) w Białobrzegach i połączono je z Jeleniem dwukilometrowym podziemnym rurociągiem. Teren ogrodzono co najmniej dwoma rzędami płotu z siatki i drutu kolczastego. Niektórzy świadkowie twierdzą, że istniały trzy strefy bezpieczeństwa oraz pola minowe broniące dostępu do obiektu. Na schronie kolejowym przewidziano stalowe elementy do mocowania siatek maskujących; świadkowie opowiadają o rosnących na szczycie krzewach jałowca i mocowanych do stalowych belek drzewach, po których zachowały się do dziś spróchniałe pnie. Dodatkowo przy tylnej części schronu, brakującą część lasu uzupełniono dużymi drzewami, przywiezionymi tutaj w betonowych donicach, które wkopano w ziemię. Na stropach pozostałych dużych obiektów zbudowano drewniane, dwuspadowe, kryte papą dachy, mające zasugerować lotnictwu zwiadowczemu przeciwnika, że są to zabudowania gospodarskie (np. stodoły). Na terenie znajdowało się kilka stanowisk artylerii przeciwlotniczej. Bliźniaczy kompleks powstał w Konewce w lesie, którego część Niemcy zajęli do celów wojskowych już jesienią 1939 r. W pobliżu znajdował się tartak, do którego dochodziła bocznica kolejowa, a na jego terenie funkcjonowała niewielka elektrownia (wykorzystywana w początkowym okresie budowy kwatery). Powstały tu podobne obiekty jak w Jeleniu, jednak nieco inaczej usytuowane względem siebie.
Istotne różnice to:
schron kolejowy jest dłuższy ok. 30 m i prosty na całej swej długości.
- ujęcie wody mieści się na terenie obiektu,
- boczne wejścia do schronu kolejowego mieszczą się po lewej, a zespół schronów technicznych po prawej stronie od wjazdu (przeciwnie niż w Jeleniu),
- kompleks w Konewce posiadał własną strefę obronną (co najmniej dwa
schrony bojowe).
Ważną sprawą było zabezpieczenie strefy zewnętrznej kompleksów. O ile w Jeleniu nie było żadnych stałych obiektów obronnych, to nieopodal Konewki znajdują się ruiny dwóch, zniszczonych w 1945 r. czterostrzelnicowych schronów bojowych, podobnych do obiektów znajdujących się w Stępinie, a 10-12 km na północny zachód od Konewki w miejscowości Skrzynki znajduje się kompleks kilku schronów biernych zbudowanych w tym samym co Konewka okresie.
<<< I >>>
Copyright © 2005 bunkrowiec.com
Kopiowanie materiałów bez zgody ich autorów zabronione
Strona anlagemitte.bunkrowiec.com należy do portalu miłośników fortyfikacji bunkrowiec.com