Home I Historia I Obiekty I Fotografie I Dojazd I Zwiedzanie I Literatura I Archiwa
Trasa turystyczna I Stan obecny I Kontakt I Podziękowania
   
Między schronami znajdują się betonowe postumenty i fundamenty świadczące o istnieniu tu instalacji technicznych. Możliwe, że znajdowało się tu zaplecze pobliskiego lotniska polowego zbudowanego przez Niemców koło miejscowości Ujazd. Na terenach obu kompleksów znajdowały się drewniano- ziemne stanowiska artylerii przeciwlotniczej i wieże strażnicze. Prawdopodobnie budowa ruszyła już jesienią 1940 r., jednak zasadnicze obiekty kwatery powstały w 1941 r. Późną wiosną schrony zostały przygotowane na przyjęcie i obsługę pociągu sztabowego, choć prace budowlane trwały jeszcze do lata. Należy pamiętać, że pociągi miały korzystać z ich ochrony tylko w wypadku bezpośredniego zagrożenia atakiem przeciwnika. Niemieccy oficerowie woleli wykonywać swoje sztabowe obowiązki w przyjemniejszym otoczeniu niż betonowe ściany bunkra. Pociągi stacjonowały często na leśnych bocznicach lub małych stacjach, skrzętnie maskowane przed możliwością odkrycia przez zwiad lotniczy. Na wschodzie zagrożenie takie było minimalne. Lotnictwo rosyjskie (a jedynie w jego zasięgu znajdowały się wówczas te obiekty) było zdezorganizowane czystkami przeprowadzonymi przez Stalina wśród kadry dowódczej w połowie lat trzydziestych. Jednostki lotnicze wyposażone były w przestarzały sprzęt w złym stanie technicznym. Nowe konstrukcje rosyjskich samolotów, które solidnie dały się we znaki Niemcom w późniejszym okresie wojny, leżały jeszcze na deskach konstruktorów bądź były tylko prototypami. Rozkaz ataku na Związek Radziecki 22 czerwca 1941 r., Hitler wydał z Berlina, a rozwojem operacji kierował już w dwa dni później z nowej kwatery FHQ "Wolfschanze" .W tym kluczowym dla rozwoju wojny momencie "Anlage Mitte" nie zostało wykorzystane, a wkrótce stało się wręcz bezużyteczne z punktu widzenia założeń, dla których je zbudowano. Błyskawiczna ofensywa na Rosję i szybki marsz na wschód niemieckich oddziałów za wycofującą się Armią Czerwoną, już w pierwszych dniach wojny zminimalizowały, i tak niewielką, możliwość niespodziewanego ataku lotnictwa rosyjskiego na zaplecze frontu. Wystąpiła natomiast konieczność podążania sztabów za oddalającą się linią działań wojennych. W miarę koncentracji systemu dowodzenia hitlerowską armią na Mazurach, funkcja "Anlage Mitte" zaczęła sprowadzać się do roli stanowiska drugorzędnego, zapasowego. Zachowała się tylko jedna informacja o wjeździe pociągu specjalnego do Konewki. Jeden z polskich kolejarzy pracujących w Tomaszowie opowiadał o przejeździe pociągu specjalnego w 1942 roku. Nie udało nam się ustalić kto nim jechał. Wzdłuż linii kolejowej z Tomaszowa do Konewki, co kilkadziesiąt metrów stali niemieccy żołnierze, nie pozwalając nikomu zbliżyć się do toru. Nie ma też żadnych innych wiarygodnych informacji na temat wykorzystania schronów w latach 1941-43. Sporadycznie wjeżdżające tam pociągi towarowe miały niemiecką obsługę, a polscy kolejarze nie mieli do nich dostępu. Pod koniec 1941 r. w okolicach Spały utworzono obozy szkoleniowe dla ochotniczych oddziałów pomocniczych, rekrutowanych spośród mieszkańców terenów podbitych (głównie Ukraińców, Kozaków, Ormian, Azerów, Gruzinów, Turkmenów i Rosjan). Oddziały bojowe nosiły nazwę Freiwilligen-Verbände, a oddziały pomocnicze służące w Wehrmachcie, policji i SS - Hilfswillige (Hiwis).
W 1943 roku sytuacja militarna Niemiec uległa zdecydowanemu pogorszeniu; klęska pod Stalingradem, zatrzymanie frontu na Kaukazie bez osiągnięcia roponośnych złóż w rejonie Morza Kaspijskiego, a z drugiej strony zapoczątkowanie w sierpniu 1942 r. masowych nalotów lotnictwa angielskiego i amerykańskiego na niemieckie ośrodki przemysłowe, znacznie osłabiło zdolności niemieckiej gospodarki.
Produkcja drastycznie zmalała. Aby ograniczyć straty, Hitler, kierując się sugestiami ministra przemysłu Rzeszy Alberta Speera, polecił przenieść ważne dla wojennej gospodarki fabryki poza zasięg alianckiego lotnictwa, w głąb Rzeszy i na tereny okupowane, do kopalni, specjalnie wykutych górskich sztolni bądź gorączkowo budowanych w tym celu podziemnych fabryk.
<<< I >>>
Copyright © 2005 bunkrowiec.com
Kopiowanie materiałów bez zgody ich autorów zabronione
Strona anlagemitte.bunkrowiec.com należy do portalu miłośników fortyfikacji bunkrowiec.com