Home I Historia I Obiekty I Fotografie I Dojazd I Zwiedzanie I Literatura I Archiwa
Trasa turystyczna I Stan obecny I Kontakt I Podziękowania
   
Wykorzystywano również obiekty mogące, po adaptacji dla potrzeb przemysłu, zapewnić liniom produkcyjnym ochronę przed nalotami. Takimi obiektami były właśnie ogromne schrony w Jeleniu i Konewce. Według niemieckiego katalogu dyslokacji obiektów przemysłowych z 6 lipca 1944 r. (tzw. plan Geilenberga) pod numerem 2006 oznaczony kryptonimem "Goldamsel" figuruje Deutsche Reichbahn Tunnel Tomaczew, a pod numerem 2009 pod kryptonimem "Hühn" DRT T. Tomaczow-Konewka . W dokumencie z dnia 4 sierpnia 1944 r., dotyczącym przeniesienia produkcji do tuneli kolejowych, w pozycji 28 napisano: Kryptonim i miejsce: Führerzugtunnel Tomaschew, nordostlich Litzmanstadt-Goldamsel, powierzchnia użytkowa 2800 m2., firma: Bruim Gmbh. Warschau, produkcja: urządzenia przeładunkowe, uwagi: rozlokowana 23 czerwca 1944. W 1943 r. do schronów zaczynają coraz częściej wjeżdżać pociągi towarowe. W składach liczących ok. 35-38 wagonów często były cysterny. Wśród okolicznych mieszkańców pojawiają się wówczas fantastyczne często opowieści o produkcji zlokalizowanej w bunkrach. Mówią o produkcji wielolufowych dział bezodrzutowych, amunicji, elementów rakiet V-1 i V-2, broni chemicznej, benzyny syntetycznej. Jednak pierwsze, wiarygodne, powtarzające się zeznania świadków dotyczą dopiero 1944 r. W kompleksach w Jeleniu i Konewce utworzono oddziały tomaszowskiej filii zakładów Daimler-Benz. Mieściły się tam zakłady demontażu i odzyskiwania części z uszkodzonych silników lotniczych oraz ich magazyny. Prawdopodobnie na miejscu również je remontowano i uruchamiano. Świadczy o tym zeznanie jednej z przymusowych pracownic, która wielokrotnie słyszała warkot silników pracujących na wysokich obrotach, dochodzący ze stanowisk znajdujących się w pobliżu schronów , mogły to być hamownie służące do ich diagnostyki i próbnego rozruchu. Według jednego ze świadków w Jeleniu montowano również silniki lotnicze BMW. Silniki i ich podzespoły przywożono pociągami. Przed wjazdem na teren, Polacy prowadzący pociągi zmieniani byli przez niemiecką obsługę. Przy rozładunku zatrudniano jeńców rosyjskich. Wykonywali oni również najcięższe prace; myli i czyścili przywożone mechanizmy, następnie rozkręcali je na części i transportowali do magazynu. W magazynie, do którego Rosjanie nie mieli już wstępu, przymusowo zatrudniano Polaków z Tomaszowa i okolic. Układali oni wyczyszczone i posegregowane części w regałach umieszczonych na rampach. Pracami kierowali Niemcy, a obiektów strzegli liczni wartownicy . Wykorzystanie schronów do celów przemysłowych nie trwało długo, bo już w październiku 1944 r. całe wyposażenie zakładu zdemontowano i wywieziono jednym transportem z jeńcami i częścią pracowników w nieznanym kierunku. W drugiej połowie 1944 r. dowództwo sił lądowych (OKH), w obliczu zbliżającego się frontu i spodziewanej ofensywy wojsk radzieckich, wydało dyrektywę dotyczącą budowy na terenie Polski systemu obronnego. System, na który składały się wielokilometrowe odcinki umocnień ziemnych (uzupełnionych na bardziej zagrożonych kierunkach żelbetowymi obiektami fortyfikacji polowej), tworzyło pięć linii obrony opartych o rzeki: Wisłę, Pilicę i Wartę. W rejonie "Anlage Mitte" znalazły się trzy grupy schronów bojowych oraz biernych rozmieszczonych w okolicach mostów na Pilicy w Tomaszowie, Inowłodzu i Sulejowie . W przeważającej części były to stanowiska typu Ringstand, a ciekawostką były schrony wyposażone w wieże zdemontowane z uszkodzonych czołgów PzKpfw II z działem 37 mm. Umocnienia te nie odegrały istotnej roli w powstrzymaniu rosyjskiej ofensywy w styczniu 1945 r. Niemcy byli bezradni wobec ogromnej siły i tempa natarcia Rosjan, a ich odwrót zamienił się w paniczną ucieczkę. Próbujące przedostać się po lodzie przez zamarzniętą Pilicę oddziały niemieckie straciły w niej wiele pojazdów, które zatonęły pod łamiącym się lodem. Do dziś z rzeki wydobywane są wraki niemieckich wozów pancernych.
<<< I >>>
Copyright © 2005 bunkrowiec.com
Kopiowanie materiałów bez zgody ich autorów zabronione
Strona anlagemitte.bunkrowiec.com należy do portalu miłośników fortyfikacji bunkrowiec.com