Home I Historia I Obiekty I Fotografie I Dojazd I Zwiedzanie I Literatura I Archiwa
Trasa turystyczna I Stan obecny I Kontakt I Podziękowania
   
Ta sama gazeta przytoczyła fragment raportu polskiego podziemia przysłanego do redakcji przez jednego z czytelników: Jeleń - 200 ha ogrodzono drucianą siatką, bocznica kolejowa z odgałęzieniami do poszczególnych budynków, roboty na 15 m pod ziemią, prawdopodobnie fabryka amunicji. Zbudowano elektrownię zasilającą w prąd Jeleń i Konewkę, Wykonane rowy odwadniające, 14 zabitych wywieziono do Opoczna, 11 marca 1941 roku zawalił się korytarz podziemny, 40 ofiar wywieziono w nocy w nieznanym kierunku. Sprowadzono motory dieslowskie i obrabiarki.
We fragmencie innego raportu z Okręgu Łódzkiego AK można przeczytać, że: Po zestawieniu danych udało się zarówno zlokalizować dokładnie na planach przeprowadzone prace, jak i ustalić ich charakter. Budowano tam wielkie podziemne schrony, w które wjeżdżały cysterny kolejowe z benzyną dla lotniska w Glinniku. Prócz tego umieszczono w schronach składy bomb lotniczych. Były tam również jakieś warsztaty, do których wwożono wiele maszyn na lorach krytych plandekami. Magazyny podziemne jak i lotnisko w Glinniku Niemcy rozbudowywali intensywnie do wojny z ZR. Później tajemnicza działalność niemiecka w tym rejonie osłabła i ograniczyła się tylko do strzeżenia wybudowanych obiektów. Ciekawa jest też relacja anonimowego świadka opublikowana w "Gazecie Pomorskiej" - W początkach 1940 r. pracowałem w przedsiębiorstwie Chemische Werke Askania. Było nas tam około 1300 ludzi, Polaków mało, przeważnie zatrudnionych na placach przeładunkowych. Przeważali robotnicy z Wiednia, Nadrenii i Wrocławia. Pracowali przy robotach podstawowych, w potężnej hali wpuszczonej w ziemię. W pancernej hali, po obu stronach obudowanych nisz, mniej więcej czterometrowej wysokości pomieścić się miały maszyny i urządzenia m.in. precyzyjne obrabiarki i urządzenia do montażu wielolufowych dział bezodrzutowych. W budowanym przez nas pancernym korytarzu były też dwa tory. Relacje te wzbudziły zainteresowanie tajemnicami spalskich bunkrów wśród "penetratorów", a emocje podsycały dodatkowo opowieści okolicznych mieszkańców o podziemnych kondygnacjach i zapadniach umożliwiających wjazd pociągu do podziemi, o tunelu łączącym Jeleń i Konewkę, o podziemnych halach montażu rakiet V2. Te "rewelacje" potwierdzane były przez radiestetów, których "badania" mówią o istnieniu pod ziemią trzech dużych hal i sieci rurociągów. Ekipa płetwonurków z łódzkiego klubu "Tryton" jako pierwsza próbowała przebyć zalany wodą kanał techniczny między schronem kolejowym a siłownią w Konewce. Na przeszkodzie stanęły im stalowe drzwi (sic!), których nie stwierdziła następna ekipa; jednak i ona nie pokonała kanału z powodu braku widoczności w zamulonej wodzie. Pod koniec lat siedemdziesiątych kompleksem w Jeleniu zainteresował się Łódzki Klub Eksploracyjny "Labirynt" . W Jeleniu pojawili się eksploratorzy, którym ówczesny użytkownik obiektów - "Centrala Rybna" umożliwił założenie bazy w jednym ze schronów. Członkowie klubu mieli tam pomieszczenie na sprzęt, stołówkę z kuchnią polową, piętrowe łóżka przekazane przez pobliską jednostkę wojskową. Korzystając z tego zaplecza, przystąpiono do trwającej kilka lat eksploracji obiektów w Jeleniu i Konewce. Działania przebiegały dwutorowo. Jedna część ekipy zajmowała się penetracją schronów i terenu wokół nich, druga sporządzała dokumentację obiektów. Największą zagadkę schronu kolejowego w Jeleniu stanowił brak niedużego odcinka korytarza biegnącego wzdłuż głównej nawy tunelu. Korytarz ten, w pewnym miejscu zaślepiony był betonową ścianą, 12 metrów dalej pojawiał się znów, zaczynając się od takiej samej ściany i biegł dalej do końca schronu. Sugerowało to, że betonową ścianą zagrodzono wejście do jakiegoś pomieszczenia czy też klatki schodowej na niższą kondygnację. Przy wierceniu otworów wywiązała się nawet swego rodzaju rywalizacja między "bunkrowcami", a pracownikami "Centrali Rybnej", którzy podobny otwór zaczęli drążyć po przeciwnej stronie betonowej ściany, jednak szybko się zniechęcili, podczas gdy zapaleni eksploratorzy wgryzali się w beton coraz głębiej.
<<< I >>>
Copyright © 2005 bunkrowiec.com
Kopiowanie materiałów bez zgody ich autorów zabronione
Strona anlagemitte.bunkrowiec.com należy do portalu miłośników fortyfikacji bunkrowiec.com